Układ powłokowy gołębia pocztowego i jego ocena cz. II

Hodowca 1/2021  Pogłębiamy wiedzę

Cz. I artykułu zamieszczona została w „Hodowcy” nr 11/2020

Skrzydło

I wreszcie należy bardziej szczegółowo zająć się skrzydłem – tym cudownym tworem natury u ptaków. Także u gołębia pocztowego skrzydło stanowi najważniejszy instrument jego układu powłokowego, gdyż musi zapewnić utrzymanie się gołębia w powietrzu i umożliwić mu sprawny i szybki lot, a dodatkowo uczynić ten lot wytrwałym.
Dokonując oceny skrzydła, nie możemy tego robić zbyt jednostronnie, np. skupiając się tylko na zapewnieniu dużej siły nośnej lub tylko szybkości. Jest tak, że zbyt duża powierzchnia nośna ogranicza szybkość, ale za to ułatwia lot ślizgowy. Podobnie jak w całym organizmie gołębia, tak i w skrzydle wszystkie mechanizmy powinny pasować do siebie, wzajemnie się wspomagać oraz uzupełniać, a także współpracować.

Model długich i wielkich skrzydeł o szerokich i zaokrąglonych lotkach ściśle do siebie przylegających, powstał na styku przesadnych wyobrażeń o silnym, ale też „ładnym” skrzydle, lekceważąc jednocześnie wzorce, jakie w wyniku ewolucji wytworzyła przyroda. Większy opór poruszającemu się skrzydłu stawiają przesadnie zaokrąglone końcówki lotek. Także mity na temat skrzydeł 11 i 12 lotek pierwszego rzędu nie mają uzasadnienia praktycznego.

Na tej stronie wykorzystywane są ciasteczka w celu przechowywania danych, potrzebnych do prawidłowego działania witryny. Jeżeli się z tym nie zgadzasz, zamknij kartę przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz Regulaminie View more
Akceptuj
error: Zawartość chroniona